lunes, 17 de marzo de 2014

"La comunicació és femenina..." Entrevista a Núria Antolí, Directora de l'Art Shifting Festival

Núria Antolí

Avui us presentem a Núria Antolí, Directora de l’ART SHIFTING FESTIVAL. El seu fort, segons diu, és la Comunicació Digital i la Creativitat Interactiva que neix del camp de la Comunicació Visual (disseny gràfic) i que es mou dins el món cultural que és el cor que fa sacsejar els canvis socials, com es proposa al Manifest Shifting  conclusions d'aquest interessant festival.

Aquí teniu un vídeo amb la síntesi de l'Entrevista:


L'entrevista de Feministes de Catalunya a Núria Antolí... from Feministes de Catalunya on Vimeo.



Entrevista íntegra:


1.-Com et defineixes a tu mateixa quan et presentes?
Creativa, Comunicadora visual, curiosa, apassionada de les noves tecnologies i amb un gran respecte per las coses fetes de forma artesanal.

2.-Quina pregunta t’agradaria que et fessin?
Quins són els meus orígens? Quin és el meu background?

3.-Explica’ns què és un pictograma...pel que sembla ets una experta, oi?
La Núria Antonlí té un estudi de comunicació visual, Shifting,  una de les seves habilitats és el disseny gràfic

Un pictograma és un símbol universal. Es una conceptualització gràfica d’alguna cosa i/o espai. Sense paraules s’ha d’entendre perfectament , a més ha de tenir aquest caràcter universal, és a dir que en qualsevol cultura s’ha d’entendre. (ex. Estacions tren, Aeroports, Autopistes, Espais públics..)

4.-Referents. Quins han estat els teus referents culturals, professionals o espirituals i filosòfics.

Doncs l’art, la música, la moda, el disseny. 

Exposicions de pintura contemporània, galeries d’art, exposicions fotogràfiques, exposicions dels grans pintors catalans, els surrealistes, els pensament que va contracorrent, el disseny (Esquenazi, Mariscal, Peret, Pati Nuñez, Tipografs, R.Rousselot, Balius). Revistes i llibres de disseny. Vinçon i la Sala VINÇON, un bon referent de disseny de producte.

El cinema d’assaig alternatiu (Filmoteca, Casablanca, Capsa, Verdi).

La Música en general: els festivals de música, els concerts en diferents sales barcelonines (des de la sala Bikini, Apolo, Razzmatazz al Pipa’s Club), el Jazz en directe i per descomptat, el Sónar, festival de música avançada al que hi vaig des de la 1a edició  per la seva aposta avantguardista. La proximitat i coneixement de la recerca científica a través dels meus amics íntims. Tecnològicament et diria que (ara que fa 30 anys que existeix) Apple, els macs i les eines de treball que ens ha subministrat a creatius i grafistes. Vaig mamar durant dos anys de la font d’Apple mentre estava a Berkeley. La poesia visual oriental tant plàstica com cinematogràfica.


5.-Què és el que més t’agrada fer? 

Crear. Qualsevol procés que impliqui uns procés creatiu visual, descriptiu, a través de l’escriptura o simplement d’un procés cognitiu amb fa sentir viva. Són moments en els que no em puc aturar, raja una energia de dintre que no puc aturar. Es una sensació molt agradable.

6.-Explica l’Storytelling d’ART SHIFTING FESTIVAL

Núria Antolí en mode Storytelling...
Va començar sent unes trobades que fèiem un petit grup (entre 15-30 persones) en la major part creatius de diferents sectors de la comunicació visual. Ens anomenàvem: Estrelles visuals. Es va anar afegint gent de diferents àmbits, a part del món purament del disseny gràfic: Comunity manager, mestres, copys, fotògrafs, filosofa, etc. Parlàvem de l’abús dels missatges visuals de la Publicitat. De l’abús del missatges sense valors I de com Internet estava fent canviar els nostres hàbits en la comunicació. Érem molt provocadors. Va anar agafant forma I despertant interès a persones molt relacionades en l’àmbit cultural. El Lluís Ayguadé , L’Enric López I jo varem començar a donar-li més forma per fer un esdeveniment que sacseges les bases dels dissenyadors gràfics. Més tard va entrar la Gemma Cernuda, Comunicadora I estratega . Ella ens va fer el guió de com teníem que donar-li forma, va extreure els nostres punts forts, la nostra essència I ens va fer una bona llista de coses per fer. Després va entrar en escena l’Eduard Viladot, no com a membre del grup sinó com assessor I amic. Ell va ser qui em va “liar” i em va convèncer perquè escrivís la Memòria del Projecte. LA resta: Anar presentant tota la documentació elaborada durant el 2012 I 2013 a institucions I marques per aconseguir finançament. Cobrir despeses d’organització I artistes convidats.

7.-Targets: A qui s’adreça el Festival?
Principalment a persones sensibles amb el mon de la creativitat, la comunicació i la cultura. Però està obert a tothom que tingui una actitud revisionista del que passa al nostre voltant tant a nivell estètic com de valors, com d’hàbits de consum, i sobre tot que deixi “espai” a la Dona.

8.-Missatge: Quin missatge volies llançar al món amb aquesta creació, des del teu talent i creativitat?

Potser sona molt ambiciós, però el missatge era de canvi. De crear un moviment de Shifting, una corrent de pensament diferent. De dir prou de moltes coses que no s’han fet bé, d’altres que són noves i cal revisar-les ara que encara som a temps. De provocació, de sacsejar conformismes. De que la Comunicació és FEMENINA, no masculina, que vol dir que escolta, empatitza i parla. De feminitat. D’una nova era de canvi, de comunicació digital on la dona té un paper molt important.

9.-Què has aprés d’aquesta experiència?
Que les persones evolucionen molt més ràpid que les institucions i l’economia que és de mena conservadora i no aposta per nous valors i molt menys de “canvi”.

10.-Quin paper jugar la comunicació i el disseny en l’expressivitat creativa, cultural?
La Comunicació és expressió creativa i cultural també. El disseny en forma part.

11.-Virtuts: Quines creus que han de ser les virtuts d’una creadora/emprenedora del segle XXI per tenir èxit?

Doncs a dia d’avui et diria: que cregui en els seus somnis (en el que creu en tant que individu), que innovi, que no tingui por  que també té la col·lectivitat al seu costat (som molts i moltes que estem ja dins d’aquesta nova corrent de Canvi) i qui sigui molt forta.

12.-Els greuges. Digues quins són, segons el teu criteri, els principals problemes de la creació cultural, de les persones creatives que avui tenen dificultats per poder desenvolupar-se com a tals

Els de sempre. Som innovadors, nous creadors i no se’ns escolta prou perquè encara no tenim “els padrins” que decideixen. Quan penso que això hauria de ser diferent. Principalment perquè els esdeveniments grans i reconeguts no haurien de tenir tant patrocini institucional, sinó més privat (marques). I més part del pressupost cultural institucional per ajudar a que aquestes iniciatives culturals vegin la llum. Això sí que seria una aposta avantguardista per part del nostre govern.

13.-Futur. Com veus el futur de la creació artística? Online Offline ? És cert això que diuen que les generacions futures ja no aniran al teatre, ni al cinema, perquè tot serà més interactiu/virtual...i menys presencial?

No sé, són canals d’expressió diferents. El virtual ja és en essència interactiu. El presencial té el calor humà que és i serà insubstituïble pels píxels. Són diferents tipus d’oci (tant en l’art, com en el teatre, com en la literatura) El presencial i el digital. No crec que siguin mai exclusius l’un de l’altre. A més pensa que Internet i tenir a l’abast molta informació –de tot tipus- també ens fa ser més cultes i més creatius. Més que de  generacions futures jo parlaria d’edats diferents.

14.-Xarxes socials. Quin nivell d’ús has fet de les xarxes socials per a promocionar i fer difusió de la teva obra? És important i necessari tenir un bloc, una Fan Page i un Twitter o d’altres canals digitals. Explica la teva experiència.

La difusió s’ha fet utilitzant les xarxes socials. Des del meu bloc personal, des de fb, twitter, linkedin, comunitat Inusual i finalment des de la pròpia web de l’art shifting festival. Altres canals han estat google + i l’email. Per mi són els actuals canals de difusió. Arribar a accedir a premsa, si no ets conegut, és bastant difícil, per tant el servei que ens donen les xarxes i Internet és molt democràtic; tothom les pot utilitzar per fer-ne difusió.

15.-Els creatius/es feu xarxa? Us ajudeu a crear, difondre... Practiqueu el Co-Creation?
Depèn. Si sumem àmbits diferents diria que sí. A mi per exemple, m’encanta sumar/afegir creatius diferents en un procés creatiu : disseny, il·lustració, musica.Com a exemple més clar (praxis) estan totes les  persones que han participat i han fet possible l’Art Shifting Day. Un tresor que guardo dins del meu cor.

16.-Què és per a tu el feminisme?

Ser DONA, sense tabús ni estigmes. Tenir presència, visibilitat i reconeixement.

17.-Missatge Final A Feministes de Catalunya som una xarxa de feministes intergeneracional i transversalment cultural...

Quin és el teu missatge per a nosaltres? Què ens vols dir? Missatge final de tancament.

Hem d'aconseguir el nostre espai, per la dona, per la dona creativa i la dona gestora, la dona comunicadora, la dona que creu en l’evolució de la societat i en una millora per tots i totes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario