miércoles, 28 de mayo de 2014

30 Anys de Comissió de Dones Advocades al Col·legi Oficial de Barcelona


La Comissió de Dones Advocades, aquest any fa 30 anys.

Han estat anys de feina, il·lusió i lluita. S’han obtingut conquestes però encara quedar molt per fer.

Per aquesta empenta que tenim i perquè continuarem treballant pels drets de les dones, fins la igualtat total ho volem celebrar amb teatre, alegria i festa.


Ens agradaria molt que ens acompanyessis i vinguessis a celebrar-ho amb nosaltres.

A més del teatre també farem una copa, per això cal que confirmis la teva assistència.

Us esperem

Pilar Rebaque Mas
Comissió de Dones Advocades
Col·legi Oficial de Barcelona 

viernes, 16 de mayo de 2014

Gemma Lienas: "Considero inapel·lable una consulta sobre el futur polític de Catalunya" #dretadecidir

Gemma Lienas
Article de Gemma Lienas escriptora i empresària, publicat a la web unpaisnormal.es   
Fa pocs dies, un dels meus néts, que estudia 1er d’ESO, em va fer una entrevista per incloure-la en un treball de català. Una de les preguntes va ser: “Quin és el fet social o polític més important que has viscut a la teva vida?”. Li vaig respondre que, sens dubte, la recuperació de la democràcia.
Haver deixat enrere una dictadura, que semblava que no s’havia d’acabar mai, per entrar en una forma de govern participativa, em va colpir en aquells moments i, encara ara, continuo considerant-ho el fet polític més digne de menció que he presenciat mai.
I, com que la recuperació de la democràcia va tenir tan de pes a la meva vida, des d’aleshores mai no he deixat d’anar a votar a cap de les comtesses electorals, encara que alguna vegada –ho confesso– ho he fet tapant-me el nas, perquè cap partit polític no em semblava digne d’ocupar-se de la gestió de la cosa pública. Opino que dipositar el vot a l’urna és un dels màxims drets i deures d’una persona demòcrata.
És per tot això que considero inapel·lable una consulta sobre el futur polític de Catalunya. Això és la democràcia.

jueves, 15 de mayo de 2014

#Entrevista: Betlem Cañizar, Coordinadora de Caladona #FeminismeSegleXXI

Betlem Cañizar


Una tarda a @Caladona...

Us presentem en aquesta nova entrevista a Betlem Cañizar, Coordinadora de Caladona una dona amb una gran experiència professional en la gestió cultural i com a experta en gènere i polítiques d'Igualtat. És premi extraordinari de Llicenciatura en Humanitats per la UAB, i  Postgrau en Gènere i Igualtat d’Oportunitats per la UAB entre d'altres...

Durant l'entrevista, la Betlem ens parla sobre els diversos grups de feministes que hi participen en aquest espai dinàmic, de creació de pensament, d'intercanvi d'experiències, idees i projectes com d'activisme combatiu, motor de petits canvis que tots sumats, ben aviat veurem com transformen la realitat, de fet, ja ho estan aconseguint en el seu dia a dia... 

Caladona és un ecosistema de participació transversal, una confluència de talents en femení, que enriqueixen la convivència amb una nodrida diversitat de valors, posicions, maneres de fer i visions de futur. 

Us plantegem l'entrevista com una forma de saber més sobre aquesta necessària i extraordinària "casa" dels feminismes. 



Per a qui no la conegui Caladona és un espai de trobada i relació entre dones i grups de dones, obert a la participació i a les propostes de les dones que ho desitgin. És un espai físic, però, sobretot, simbòlic, un lloc d’experiències polítiques, de reflexió i producció de pensament.

Una dels seus tresors és el Centre de Documentació, amb un fons especialitzat en el moviment feminista. 

Caladona també és coneguda per ser un punt de referència en l'organització de campanyes reivindicatives en defensa dels drets de les dones. Actualment, té en marxa la Campanya avortament lliure i gratuït i participa en la #vagadetotes, una iniciativa sorgida des de diferents espais feministes i a la que s’hi estan sumant dones diverses, de totes les edats i amb bagatges activistes, laborals i personals diversos. La vaga de totes està prevista pel proper 22 d'Octubre del 2014. (#22O)

Esperant que sigui del vostre interès, aquí teniu el vídeo de l'entrevista 



Entrevista Betlem Cañizar, Coordinadora de Caladona from Feministes de Catalunya on Vimeo.

miércoles, 14 de mayo de 2014

Nueva edición de #MujeresCreadoras: Creación literaria y filosófica de las mujeres


Compartimos esta noticia publicada en Clásicas y Modernas

EInstituto Navarro para la Familia e Igualdad ha organizado una nueva edición del programa 'Mujeres Creadoras'.


Laura Freixas
La iniciativa, desarrollada desde el año 2008, tiene el objetivo de visibilizar y dar valor a la creación artística y cultural llevada a 
cabo por mujeres, con el fin de reconocer su labor y aportación en estos campos.


En esta ocasión, 'Mujeres Creadoras' estará centrada en la creación literaria y filosófica de las mujeres y contará con tres sesiones: la primera se celebrará el próximo 26 de mayo, a las 19.30 horas, en Civican y en ella la escritora Laura Freixas responderá a la pregunta '¿Es hermafrodita la literatura? o cómo quise ser escritor pero me convertí en escritora'.


En septiembre, el programa continuará con la novelista Elvira Navarro, aunque la fecha está todavía sin confirmar. Y ya en octubre, intervendrá la filósofa y ensayista Alicia Puleo.

Concentració conjunta contra #ViolènciaMasclista 19 Maig


             CONCENTRACIÓ CONJUNTA CONTRA LA                                         VIOLÈNCIA MASCLISTA 

Dilluns 19 de maig 20h a la plaça Sant Jaume de BCN

Perquè no podem quedar-nos indiferents davant l'allau d'assassinats masclistes, 
ni davant els retrocessos en els recursos destinats a les dones que pateixen violència.

Al document adjunt hi trobareu el manifest redactat per diverses entitats. Us convidem a donar-li suport!

Confirmeu la vostra adhesió, individual o d'una entitat responent a aquest correu (prouviolencia@pangea.org)

Fem sentir les nostres veus! 
Mobilitzem-nos per superar la violència vers les dones! 

10 preguntes sobre #BringBackOurGirls

Lourdes Muñoz
Compartim aquest article de Lourdes Muñoz, Presidenta de Dones en Xarxa  publicat a Catalunya Plural eldiario.es
"He segrestat a les vostres filles i les vendré com esclaves en el mercat, en nom de Déu". Va dir Aboubakar Shekau, líder del grup terrorista islamista radical Boko Haram. Una afirmació carregada de conceptes que impliquen opressió a les dones. Tres paraules són molt significatives: les vostres, vendré i Déu.

"Les vostres". Es tracta d'un adjectiu possessiu, el seu significat és clar, les dones són propietat dels homes. Quan les dones deixaran de ser considerades com a propietat d'un home o d'alguns homes?


La "Venda" de dones és tan antiga! Explotació, esclavitud i prostitució. Mentre es venguin dones, totes les dones seguirem sent considerades objecte i no subjecte en la societat. Quan serà un objectiu social acabar amb les dones com a mercaderia per poder ser totes ciutadanes?


En nom de "Déu " La majoria de les religions, i totes les monoteistes, assignen un paper de subordinació a les dones quan deixaran d'utilitzar el nom de Déu per sotmetre les dones ? Quan algun líder religiós explicarà que l'espiritualitat no hauria d'estar acompanyada de la submissió de la meitat de la població?


El segrest de Nigèria, no és una excepció sinó una realitat quotidiana a la qual s'enfronten les poblacions civils dels països en conflicte, que s'acarnissa amb les persones més vulnerables, dones, nenes i nens, especialment en els països més pobre. Marisa Soleto ens recordava, com la utilització de les dones les nenes i els nens com a arma i botí de guerra, és una constant. Ens crida l'atenció aquest terrible succés, però ... Sabem que es tracta de la vida quotidiana de milers de dones, nens i nenes, en centenars de llocs en conflicte?


Em queda un sabor agredolç d'aquesta campanya a les xarxes. #BringBackOurGirls . Es tracta d'un exemple de com la ciutadania s'apropia de les xarxes per reivindicar justícia. Les xarxes ens permeten promoure, seguir i participar al costat de persones de tot el món publicant una fotografia amb un cartell #BringBackOurGirls. Es tracta de consciència o una moda? Les persones que mostren el cartell de #BringBackOurGirls per reclamar l'alliberament de les 223 nenes segrestades, realitzarien algun esforç per aconseguir un petit canvi de fons per acabar amb la violència de gènere que simbolitza aquest segrest?

La gran majoria d'imatges amb #BringBackOurGirls són de dones. Quan la vulneració dels drets humans de les dones deixaran de ser només un assumpte de les dones? o dit d'una altra manera més directa quan els homes reivindicaran els drets de les dones?


Amparo Rubiales, ha estat molt gràfica amb el seu tuit: "I si en comptes de 200 nenes nigerianes han estat marines americans o russos, per exemple, què hagués passat? La vida de les dones pobres és considerada de tercera categoria?”
La campanya #RealMenDontBuyGirls és més encertada, va al fons de l'assumpte, l'explotació sexual de les dones, el segon negoci il·legal en el món, que sotmet a centenars de milers de dones i nenes. "Que les que venen allà ... les compren aquí" afirmava Àngels Álvarez. Algunes persones han publicat imatges amb la campanya local "Pagar per sexe és finançar l'esclavitud de dones i nenes, els homes de veritat no compren dones" , doncs això quan associarem pagar per sexe amb el finançament del negoci de l'esclavitud de les dones i nenes?


Aquest segrest ha provocat el retorn del tràfic de dones i la prostitució als mitjans. 5.000 dones africanes estan exposades a les màfies, un 79% són sotmeses a la violència sexual. Més de 700.000 dones de tot el món creuen cada any d'una frontera a una altra en mans de criminals que les exploten sexualment. Són dades del UNPF ( Fons de Població de Nacions Unides ) publicats al reportatge de Esclaves d'Àfrica de ElPeriodico  "sempre cal relacionar la tracta amb la prostitució, ja que la segona viu de la primera" ens va dir Somaly Mam en la ponència del congrés dels diputats sobre prostitució Existeix consciència social que la prostitució es basa en el tràfic de dones i nenes?


El segrest d'aquestes 223 nenes és un episodi extrem de la violència de gènere, una situació que aconsegueix moltes adhesions. Però la violència contra les dones no és un fenomen propi de l'Àfrica Negra, ni dels països en conflicte. Està en el nostre entorn, en les seves múltiples manifestacions , i presenciem actituds que la toleren en el nostre dia a dia. Per no haver de fer més campanyes com la de #BringBackOurGirls , caldria que remoguéssim els obstacles que oprimeixen les dones. Algunes de les persones que he vist amb aquest cartell haurien de preguntar si van a contribuir-hi ... destinarien més recursos a la prevenció de la violència de gènere? Rebutjarien el sexe de pagament? No acceptarien programes on no intervinguin tantes dones com homes? Promocionarien o nomenarien a tantes dones com homes?

#NoesIgual / Desigual: Comunicat de l'Observatori de les dones en els Mitjans de Comunicació

 NOESIGUAL

L'onada de crítiques a la campanya d'una coneguda marca de roba ha tornat a posar sobre la taula l'oportunitat de generar reaccions que, segons com, acaben produint un efecte multiplicador de les intencions d'impacte que es buscaven. Sabem per experiència que aquestes opinions rarament aturen els efectes provocats per les campanyes sinó que, en la majoria de casos, els amplifiquen i promouen, tot portant a una polarització de la opinió pública que sovint impedeix que es pugui entrar en les consideracions que podrien pal·liar les conseqüències d'impactes com el de l'anunci en qüestió.

Vagi d'entrada la nostra disconformitat amb simular que s'està jugant quan, en realitat, s'estan enviant missatges que, sota els motllos de la ficció distesa i sumats a l'ús oportunista de consignes trending topic del moment (com la del "dret a decidir"), banalitzen la complicitat amb conductes de risc.

El més inquietant del missatge ve de la seva manera d'establir una correspondència (per no parlar de coincidència "feliç") entre el concepte de "llibertat femenina" i la capacitat de manipulació i engany de l'altre, entre el caprici de "veure's" atractivament embarassada i no tenir en compte res del que suposa afrontar aquest procés vital. L'espot frivolitza obertament sobre les conductes sexuals de risc i acaba convertint-se, a més, en uncontraprogramador de les campanyes a favor de la salut afectivo-sexual i reproductiva.

La banalització de les conductes de risc i de les seves conseqüències no és una cosa innòcua sinó que incideix en la defensa d'una salut pública que, en definitiva, no és cap altre cosa que la Salut. Amb aquesta proposta s'han traspassat els límits, per més impressió de jiji-jaja que es vulgui donar a entendre. Per això aquest cas no és igual que altres. És un exponent massa descarat d'unes pràctiques publicitàries que juguen a la sofisticació aparent des de la mobilització d'allò més bàsic i que, si no fos perquè s'acosten a terrenys tan perillosos i sensibles com els que hem esmentat, mereixerien el nostre silenci, per no afavorir gens ni mica la seva ombra sinistra.

Un altra Brussel·les

Dolors Renau
Recomanem aquest article de Dolors Renau, Psicòloga i Pedagoga, publicat a El Punt 
Tenim eleccions al Parlament Europeu, una institució que ha anat guanyant de forma dificultosa cada cop més poder davant la Comissió i el Consell, organismes més subjectes als interessos dels estats i dels seus diferents governs. S'ha dit abastament que aquestes eleccions són transcendents, ja que poden o bé establir més democràcia i justícia per a la ciutadania o bé enfortir el model neoliberal i despietat de l'actual Unió Europea que sembla haver-se oblidat de bona part dels valors que la varen gestar: la pau entre els països, benestar econòmic compartit, la garantia dels drets humans universals, etc. Res està escrit, però. La molt llarga història d'Europa ens mostra els seus diversos rostres que ens duen fins a la Brussel·les actual: la Unió Europea. Una construcció política i econòmica relativament recent, fruit d'un gran pacte (i, esperem-ho, d'un gran penediment col·lectiu) posterior als grans desastres humanitaris del segle passat. Europa ha estat la mare de la Il·lustració, de la “Llibertat, igualtat i fraternitat” i dels Drets Humans Universals, terra de grans pensadors, músics, pintors, inventors i poetes. La seva complexa història ha empès moviments d'alliberament col·lectiu. I alhora és la terra que ha ideat Auschwitz, està present en l'origen de l'apartheid, dels bombardejos sobre Bremen, testimoni inefectiu de la Guerra dels Balcans, dels joves cementiris de Sarajevo, de l'escàndol de les matances de Srebenica. La història anterior i recent d'Europa ens fa responsables d'uns quants mals actuals. Però sobretot dels que succeeixin en el futur. En els últims anys, la regressió quant als Drets Humans està fent augmentar el sofriment humà. En primer lloc, perquè la potència inclement del discurs neoliberal recorre tot l'intricat sistema circulatori de la Unió Europea: de dalt cap a baix, del Consell i la Comissió cap als estats, i aquests a la vegada aproven uns deures que estan escanyant la vida concreta de la majoria de les persones, desprotegeixen els més vulnerables mentre augmenten les desigualtats; causa, com ens diuen els estudiosos, de molta infelicitat social. (Però no es tractava de construir l'Europa dels ciutadans?) Alhora hi ha greus problemes humanitaris en les seves fronteres emmurallades amb concertines, policies, vaixells i violències contra aquelles persones que cerquen una vida millor. Europa no sap com manegar-se si no és limitant o expulsant la presència dels “altres”, dels “diferents” en el seu si. I no troba respostes adequades als conflictes violents dels països fronterers. Resultat: malestar i desesperança al cor de les seves societats, violències i malestars de tota mena a les seves fronteres i rebuig als diferents, als “altres” que conviuen als nostres països. I, per acabar-ho d'adobar, els governs miren de treure's les puces de sobre: usen i abusen del mandat de Brussel·les per aplicar les seves pròpies polítiques restrictives dins de l'indubtable marge de maniobra i de priorització de què disposen per retallar i limitar molts dels drets humans, costosament guanyats.
Com es pot reconstruir l'Europa dels ciutadans si oblidem d'on venim, de quina pasta ambivalent estem fets i no contemplem les nostres responsabilitats sobre aquest món cada cop més interdependent? Som desmemoriats, curts de vista i cobejosos. Ens cal revisar la nostra història, no silenciar els errors comesos que ens han portat a explotacions, xenofòbies, populismes i desastres humanitaris. Ens cal demostrar que Brussel·les pot ser una gran conquesta política i social i no una gran màquina calculadora que no vol veure el rostre de les persones. Hem de convertir en actes polítics els principis que han mobilitzat la ciutadania en pro dels seus drets, valorar els moviments alliberadors que s'han anat produint i posar totes les energies en enfortir i transformar les institucions per tal que serveixin per construir una altra Brussel·les: plural i justa en el seu interior, atenta a les veus de la ciutadania i que sigui capaç d'intervenir de manera pacificadora en el món que l'envolta. És possible.

jueves, 8 de mayo de 2014

El secuestro de #Nigeria moviliza por fin al mundo #StopAbductions !!!


#Compartimos este artículo de Montse Martínez y publicado en El Periódico

Los islamistas capturan a otras ocho menores para esclavizarlas

EEUU envía militares y expertos para ayudar a liberar a las chicas

La milicia islamista radical Boko Haram -que significa La educación no islámica es pecado- ha trascendido las fronteras de Nigeria para hacerse oír en todo el mundo. El secuestro de 230 niñas cristianas mientras asistían a clase el pasado 14 de abril, sumado a otras ocho retenidas ayer en otro asalto similar, ha provocado finalmente, tres semanas más tarde, la reacción internacional. La ONU ha advertido al líder de la organización terrorista, Abubakar Shekau, que el lunes se vanagloriaba en un vídeo de su intención de vender a las chicas de entre 16 y 18 años como esclavas sexuales, de estar cometiendo un crimen contra la humanidad susceptible de ser juzgado en cualquier momento porque no prescribe.
Si el 14 de abril el asalto se producía en una escuela de secundaria de Chibok, en el estado norteño de Borno, ayer se producía otro secuestro de ocho niñas más de entre 12 y 15 años en Warabe, en el mismo estado, bastión de los insurgentes de Boko Haram. El objetivo del grupo es instaurar la sharia -ley islámica- en el norte del país, de mayoría musulmana, frente al sur cristiano. Desde su aparición en el 2009, el grupo islamista acumula en su haber más de 6.000 víctimas mortales.
El vídeo del líder del grupo atribuyéndose el secuestro masivo -desafiante, hablaba de la venta de las jóvenes como esclavas por orden de Dios- ha provocado una reacción inmediata. También amenazaba con más acciones que se confirmaron ayer con un nuevo secuestro.
VENDIDAS POR EUROS / La preocupación por el destino de las jóvenes, que según algunas fuentes han podido ser ya vendidas en Chad por no más de 12 euros, es extrema. El testimonio de una de las que ha podido escapar ha destapado terribles abusos sexuales -hasta 15 violaciones diarias- y, en su caso concreto, el matrimonio forzado con uno de lso jefes del grupo.
EEUU, que ha calificado el delito de «ultraje», ha ofrecido al criticado Gobierno nigeriano, liderado por el presidente Goodluck Jonathan, el envío de un equipo de ayuda compuesto por militares y expertos en negociaciones para localizar y tratar de liberar a las chicas. Una aportación que el jefe de Estado ha agradecido. Al ofrecimiento se ha unido el Reino Unido: «El secuestro es inmoral», afirmó el ministro de Exteriores británico, William Hague.
«Una crueldad inimaginable». Así ha descrito el delito la actriz norteamericana Angelina Jolie, embajadora de buena voluntad del alto comisionado de la ONU para los refugiados. La más alta autoridad del islam suní, Al-Azhar, ha condenado el secuestro y ha hecho un llamamiento a Boko Haram para que libere a las estudiantes. En un comunicado hecho público en El Cairo, Al-Azhar ha señalado que lastimar a estas jóvenes es «totalmente contrario a las enseñanzas del islam y a sus principios de tolerancia».
La crisis de este secuestro masivo ha desgastado sobremanera al presidente del país, Goodluck Jonathan, criticado por tardar casi tres semanas en comparecer ante la opinión pública y por su inoperancia, según las desesperadas familias de las víctimas. Las protestas de los allegados frente al Parlamento en Abuya, la capital del país, no llegan en el mejor momento para él, en tanto que hoy empieza el Foro Económico Mundial de África, con presencia de los máximos líderes africanos. La situación de inestabilidad creciente ha provocado las cancelaciones de algunos, los menos, delegados.
Un fuerte dispositivo policial rodea las inmediaciones del hotel Sheraton de Abuya, donde los delegados empezaron a recoger ayer sus acreditaciones para la celebración del foro. Las expectativas han virado sustancialmente para el Gobierno ya que si el encuentro debía colocar a Nigeria en el punto de mira de los inversores como uno de los países más interesantes de África, los islamistas radicales de Boko Haram y el drama de las niñas secuestradas han copado todo el protagonismo.

Sobre subjetividad política y feminismos

Dolors Renau




 Recomendamos este artículo de Dolors Renau, Psicóloga y Pedagoga, Publicado en Catalunya Plural  


Hemos visto, a las Sras. Diputadas del Grupo Popular aplaudir con entusiasmo la  voluntad del gobierno de modificar la  vigente ley de Interrupción del embarazo, para  sustituirla por otra que facilita que el  cuerpo de la mujer se convierta en un cuerpo “intervenido” en el que muchos pueden mandar, menos ella.  Y, viendo este triste espectáculo, y recordando las muchas batalles  internas dentro del partido socialista y las muchas y antiguas movilizaciones feministas para lograrlo, una no puede dejar de preguntarse si ha hecho bien en propiciar la presencia de mujeres en ámbitos de poder (sea político, económico, cultural etc) que tanto condicionan la vida de la ciudadanía y en ese caso concreto de las mujeres. 

Cabe preguntarse de qué ha servido  tanto esfuerzo (recordemos la critica a las cuotas primero, a la paridad, de esta derecha)  si, a la postre, ellas se comportan  como ellos y aceptan con  entusiasmo, una clara  derrota para los derechos  de las mujeres. Y perpetúan, con su actitud, la muy arraigada convicción de que hay una sola y única manera de hacer y estar en política y unos únicos contenidos y temas relevantes dignos de ser tomados en serio por lo “publico”. ¿Qué transformaciones  aporta de nuevo  a nosotras y al conjunto de la ciudadanía  el hecho de que  haya tantas diputadas y algunas mujeres en ámbitos de tanta responsabilidad?

Una cosa esta clara: el hecho de ser mujer-en sí mismo-no significa gran cosa en cuanto a cambios en profundidad de contenidos, métodos de trabajo y estilos, a pesar de que  la sociedad en su conjunto y las mujeres especialmente están necesitando nuevas maneras de hacer política,  nuevas metas, nuevos contenidos que se ajusten más  a la realidad cotidiana, a las necesidades de la ciudadanía.

Necesidades y derechos  que parecen haber desaparecido de la agenda pública, tragados por  una manera destructiva de afrontar  esta crisis que es a la vez económica social y ética. Algo tiene de bueno, sin embargo la presencia en la primera línea de la vida política: visualiza la existencia de mujeres preparadas  para ocupar lugares de relevancia social y mediática. Y su presencia y actividad  cumple con el mandato de la igualdad de oportunidades- por lo menos en este terreno tan peleado- para hombres y mujeres. En cierta forma  cumple algo que es de justicia en el marco de los Derechos Humanos, los de la Mujer. Pero, y no es poco, ahí nos quedamos. Y no es suficiente.  
 
Para que la presencia de mujeres resulte transformadora de las políticas y respete los Derechos Humanos de la Mujer,  sistemáticamente negados  en la vida pública y en riesgo constante de regresión, se necesitan voces que hablen alto, tan alto como hablan en la calle; se requieren altavoces, luces y taquígrafos destinados no a repetir lo que ellos ordenan, sino para lanzar nuevos  mensajes, propuestas y decisiones que aseguren y promocionen el  desarrollo de los Derechos Humanos Universales y sobretodo, los de las mujeres. De otra manera, no solo no introducen nada nuevo, sino que avalan con su aquiescencia y entusiasmo partidista, la discriminación hacia las mujeres y sus derechos específicos. Y con  ello, causan un daño profundo a uno de los principios civilizatorios: el  de  reconocer y respetar al “ Otro” o a las “ Otras” en sus  diferencias e igualdades que no deben implicar inferioridad de ningún tipo, ampliando así  la comprensión de lo que es el Ser Humano en sus múltiples expresiones de sexo, orientación, color de la piel, lugar de origen etc.

Y sin embargo, las mujeres en tanto que sujetos políticos han aportado mucho y deben seguir  transformando la sociedad y la vida pública. Justamente porque han acumulado muchos saberes viviendo en los márgenes de la sociedad y los poderes. Ellas poseen un bagaje de  cualidades fruto de su infravalorado trabajo en las “infraestructuras de la vida” que las  hacen “diferentes” y en cierta forma, creativas y novedosas Estas cualidades, que deben poder expresarse abiertamente en tanto que rasgos “ humanos” menospreciados hasta ahora,  resultan absolutamente necesarias para transformar la cultura publica, agresiva, competitiva y unidimensional que ha penetrado en todos los estamentos sociales y  no digamos ya, en la vida política.  Ellas conocen, saben mucho de cómo  hay que cuidar la vida, las relaciones humanas, son más capaces de “descentrarse” para mirar a su alrededor y ver al Otro. Estos saberes silenciados deben ver la luz y circular en la vida pública de forma que  ayuden  a humanizarla. Pero para ello  hacen falta dos condiciones que no parecen  ni de lejos, acompañar a las mujeres  conservadores que tanto  aplauden  iniciativas tan lesivas  para ellas como  la de limitar  el derecho al aborto.

  La primera condición para que su presencia y su actividad de frutos, es que  tengan conciencia feminista: es decir, tengan conciencia de quienes son, de su historia colectiva y la larga cadena de discriminaciones que las han llevado al silencio  público que se ha llegado a considerar “natural”. Y que valoren sus “diferencias” “ (  las diferencias nunca son neutras ,  se acompañan siempre de una clasificada jerarquía social) como una  forma, a su vez  igual y osadamente distinta,  de ser humanas. Sin esta conciencia, sin los feminismos, su presencia y su actividad política, no va a modificar en nada  o en muy poco las dinámicas dominantes.  Y, segunda condición: sus acciones deben  enmarcarse en objetivos universales ,  en programas, propuestas  y voluntades que tengan como finalidad el avance hacia la igualdad, la libertad y el reconocimiento de los Derechos Humanos  Universales, para todos los que han sido  considerados “ diferentes” a lo largo de la historia. Hay que situar los feminismos  dentro del amplio marco de los movimientos sociales y las actividades liberadoras de la Humanidad para darles más consistencia todavía y poder avanzar así junto a tantos otros movimientos liberadores en la mejora de las vidas humanas.

Sin estas dos condiciones fundamentales, la presencia numérica de mujeres en ámbitos de poder- que tantos esfuerzos costó-  no va a servir más que para maquillar  de cierta modernidad las políticas regresivas en cuanto a todos los Derechos Humanos que se están practicando entre  tanto aplauso  complaciente femenino.

Article publicat a Donesenxarxa